La regidoria de Polítiques Inclusives ha estat treballant, les dues primeres setmanes de l’Estat d’Alarma, per atendre a totes les persones més vulnerables que han requerit seguiment, atenció o ajuda econòmica en aquesta situació d’excepcionalitat. Les persones treballadores dels diferents serveis municipals així com les entitats amb les quals es col•labora habitualment han atés tant als usuaris habituals com a aquelles persones que han contactat a través del telèfon habilitat per a l’Ajuntament d’Alcoi, el 900750071. Els nous serveis implantats en l’Ajuntament com l’alberg, el catering per a menors, la recollida de la brossa a persones que no poden eixir i no tenen familiars en la ciutat, l’atenció telefònica o l’entrega de menjar no perible a través de Creu Roja han arribat a un nombre considerable d’alcoianes i alcoians.
Entre els nous serveis posats en marxa per l’Ajuntament d’Alcoi es troba el Centre Social de la Zona Nord com a alberg per a les persones sense sostre en col•laboració amb la regidoria d’habitatge i amb Creu Roja, tant per a poder pernoctar com per cobrir necessitats bàsiques, com són calfar-se, dutxar-se o menjar. El Servei que està obert de 9 de la nit a 9 del matí ha realitzat en aquestes dues setmanes un total de 43 serveis, 15 la primera setmana i 28 la segona. Són 7 les persones que estan fent ús del servei, en alguns casos només utilitzant la dutxa.
Un altre dels serveis implantats per l’Ajuntament és el repartiment d’un catering a menors que tenen la beca de menjador, garantint d’aquesta manera una alimentació saludable i equilibrada. En total, s’han repartit setmanalment un total de 103 menús a 44 nuclis familiars.
L’altre servei implantat des de l’Ajuntament és el repartiment de menjar no perible a domicili que està essent realitzat en col•laboració amb Creu Roja. En dues setmanes, s’han repartit productes a un total de 129 famílies que suposen 393 persones, d’elles, 241 persones adultes i 152 menors.
També ha funcionat el servei per a ajudar a les persones que viuen soles, no tenen cap familiar en la ciutat i no poden eixir de casa per a llençar la brossa, atenent-se en aquest període un total de 18 persones, i una altra, per a passejar a la seua mascota, servei realitzat en col•laboració amb la Protectora d’Animals.
La regidora de Polítiques Inclusives, Aranza de Gracia, explica les mesures implantades en aquestes dues primeres setmanes de quarantena: «Les mesures que hem posat en marxa per a donar resposta a les alcoianes i alcoians més vulnerables, durant aquesta situació d’excepcionalitat per lluitar contra el Covid19, han arribat a més de 1000 usuaris a través dels diferents serveis. L’entrega de menjar no perible, el catering per a menors, l’alberg de la Zona Nord i l’atenció a persones soles que no tenen a ningú estan en funcionament així com l’atenció als usuaris habituals de Serveis Socials. Recordem que tota l’atenció es coordina a través del telèfon 900750071, en aquest número, es repleguen les dades per a poder, després, derivar-les al servei corresponent».
De Gracia ha afegit: «Volem agrair la implicació de tots els i les treballadores municipals, en especial, les de Serveis Socials, i també a les entitats amb les que col•laborem habitualment i els seus voluntaris pel gran esforç que estan fent per atendre a totes les persones vulnerables que són les que més estan sofrint aquesta situació».
L’últim servei posat en marxa per l’Ajuntament ha estat un telèfon d’atenció psicològica, el 965537206 que atén de 9 a 14 hores de dilluns a divendres amb personal de l’Ajuntament titulat en psicologia, i que va començar el passat divendres 27 pel que encara no hi han enregistrades dades.
D’altra banda, cal recordar també que, des del departament es continua fent seguiment telefònic i, si és necessari, presencial als usuaris habituals. En total, en aquest 15 dies, s’han realitzat un total de 126 expedients que tenen un seguiment diferent depenent del cas. També s’ha realitzat el pagament de 106 de les ajudes econòmiques d’emergència, conegudes com PEIS; s’han realitzat el lliurament d’11 menús a domicili, s’han atés 46 usuaris de dependència i s’han realitzat 20 visites del Servei d’Ajuda a domicili (SAD). Des d’Igualtat també s’estan realitzant seguiments als usuaris així com atenent les consultes que arriben a través del telèfon de l’Ajuntament.