La línia fèrria Alcoi-Xàtiva rebrà, per fi, inversions per a fer-la útil i modernitzar tant les vies i els sistemes com la maquinària. Fins a 20 milions d’euros preveu el Ministeri de Foment en dos vessants inversores diferents: la primera millorarà amb 8,5 milions els bloquejos de la línia i reduirà els temps de trajecte; la segona, que encara haurà de redactar-se, arribarà als 12 milions en inversions per a canviar les vies i les locomotores cap a models híbrids.
Durant pràcticament tot el segle XXI, les comarques de l’Alcoià, El Comtat i la Foia de Castalla han vist degradar-se l’única connexió fèrria existent a la muntanya alacantina. Aquest tipus d’infraestructures són deficients a la zona des del darrer tram del segle passat, tot i que durant el segle XIX, les comarques interiors d’Alacant eren unes de les millors connectades amb tren. Aquest mitjà de transport facilita no sols mobilitat i transport per a les persones, sinó també per a les mercaderies, pel que des de fa dècades es venen reivindicant inversions en la línia.
L’entrada del nou govern de Pedro Sánchez pareix haver desbloquejat una situació que tot i les darreres inversions del govern Rajoy, de 4,5 milions en els taluts i ponts, han sigut insuficients. Ara, els representants socialistes a les comarques han confirmat que el Ministeri de Foment, que gestiona ADIF, invertirà durant els propers anys vora 20 milions d’euros en consolidar i millorar la infraestructura per a tractar de convertir-la en rentable. Tot després de que Foment haja tret dels calaixos un projecte que, segons els socialistes, estava oblidat pel PP.
La notícia arriba a males penes hores després de que altra diputada nacional alcoiana, Loli Alba, haja exigit inversions per a la línia en concepte de millora dels bloquejos amb que compta la línia. Una inversió ja confirmada i que ja ha encetat el procés de licitació per un total de prop de 8,5 d’euros. D’altra banda, el Ministeri ha aprovat una despesa de més de 180.000 euros en concepte de redacció del projecte per a canviar les vies que uneixen les dos capitals de les comarques centrals valencianes. Un projecte que suma quasi 12 milions més i que renovarà, d’una banda, les pròpies vies; i d’altra les màquines que operen en la infraestructura. Es preveu que les primeres obres estiguen finalitzades en 2019, mentre les segons podran començar a executar-se a partir d’eixa data.
Segons va anunciar l’ex ministre De la Serna, l’anterior govern central preveia 22 milions per a la infraestructura, tot i que els socialistes asseguren que a Foment no hi havia cap document que confirmara la posada en marxa d’eixes inversions.