Un total de 81 municipis de menys de 5.000 habitants i les tres entitats locals menors de la província es beneficiaran del projecte Alicante Rural.com, que lidera la Diputació d’Alacant, per dinamitzar i afavorir la transformació digital del comerç local. La institució provincial ha aconseguit 500.000 euros dels fons europeus Next Generation per al desenvolupament d’aquesta iniciativa, que també compta amb una partida provincial de 125.000 euros.
El Diputat de Desenvolupament Econòmic, Carlos Pastor, amb el director d’aquesta àrea, Ángel Navarro, i el diputat de Repte Demogràfic, Francisco Cano, han presentat aquest projecte que té com a objectiu impulsar la transformació digital i la transició ecològica a les poblacions més petites de la província.
“Gràcies a aquest projecte, la Diputació d’Alacant ha atret una important inversió a la província d’Alacant que ens permetrà promocionar el comerç local a les zones rurals, millorant amb això la competitivitat, sostenibilitat i diversificació de les seves economies, alhora que lluitem contra el despoblament en aquests petits nuclis poblacionals”, ha indicat Pastor, que ha precisat que la iniciativa repercutirà sobre una població de més de 104.000 habitants i en més de 2.000 xicotets comerços.
Alacant Rural.com contempla una sèrie d’actuacions dirigides per assolir els objectius proposats, entre elles la instal·lació als municipis adherits de punts d’accés WiFi públics i gratuïts al lloc de la localitat que designen els responsables municipals, cosa que està previst que es inicieu en les properes setmanes.
Aplicació per al comerç rural
A més, ja s’està treballant en el desenvolupament d’una aplicació digital que concentre l’oferta privada comercial, de restauració i de pimes. Aquesta app albergarà també l’oferta pública municipal de serveis, esport, oci o cultura, i possibilitarà fer vendes i reserves en línia, així com dinamitzar el municipi amb programes de fidelització, jocs i mecàniques de gamificació.
El projecte també preveu el repartiment de 17.000 bosses de cotó ecològic certificat per contribuir a eliminar l’ús de les bosses de plàstic i així donar suport a la transició ecològica i l’economia circular. Finalment, s’han programat 360 hores de formació sobre l’ús i la gestió d’eines digitals per a la venda on-line, que inclou atenció personalitzada i acompanyament als comerciants en aquest procés.
“Des de la Diputació d’Alacant som coneixedors de la bretxa digital i el repte que això suposa per al comerç de proximitat en petits nuclis rurals i volem recolzar-los en aquest sentit”, ha apuntat Pastor, que ha destacat que aquesta iniciativa es suma a les campanyes de bo consum en suport als comerços que també finança la institució provincial.
Per la seua banda, el responsable de Repte Demogràfic, Francisco Cano, ha aprofitat l’ocasió per reiterar el valor intrínsec que tenen els municipis rurals per a la província d’Alacant, “ja que ens doten d’identitat i és aquí on resideixen gran part dels nostres recursos endògens”. És per això que ha destacat la importància que les entitats més menudes participen de forma activa i protagonista en totes aquelles convocatòries que provinguen de la UE i que els propers anys es seguisca treballant i desenvolupant projectes de forma conjunta i coordinada a tota la província.
Localitats adherides
La Diputació va convocar fa mesos tots els municipis de menys de 5.000 habitants i les entitats locals per exposar-los els detalls del projecte a fi que pogueren, si així ho estimaven, adherir-se. Finalment, han estat 84 les que han presentat la documentació pertinent per participar-hi. Per comarques, a L’Alacantí s’han sumat Agost, Aigües, Busot i Torremenzanas; a L’Alcoià: Benifallim, Penàguila i Tibi; i al Comtat: Agres, Alcosser, Alcoleja, Alfafara, Almudaina, L’Alqueria d’Asnar, Balones, Benassau, Beniarrés, Benilloba, Benillup, Benimarfull, Benimassot, Facheca, Famorca, Gaianes, Gorga, L’Orcha, Millena, Planes, Quatretondeta i Tollos.