El Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible ha aprovat prorrogar un any la gratuïtat de l’AP-7, la Circumval·lació d’Alacant, i ja treballa per eliminar definitivament el peatge de l’autopista davant dels bons resultats que està llançant la mesura activada a mitjans de juliol del 2024 per descongestionar l’A-70 i millorar les condicions de circulació i la seguretat.
No en va, l’objectiu de la gratuïtat és promoure el transvasament dels trànsits de llarg recorregut i pesats de l’autovia A-70, que estava a punt de’estar a capacitat màxima, a l’autopista de circumval·lació, infrautilitzada, per millorar el servei i la seguretat viària i reduir les emissions contaminants, fomentant l’ús de les infraestructures existents.
La bonificació del 100% s’estén així fins al 15 de febrer del 2026 i, durant aquest any, el Ministeri impulsarà els tràmits per a l’alliberament definitiu. La pròrroga entrarà en vigor el dia 16 de febrer de 2025 amb la publicació prèvia en el Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) de la Resolució de la Secretaria General de Transport Terrestre que autoritze la Societat Estatal d’Infraestructures del Transport Terrestre (SEITT), que gestiona l’autopista, a la seva aplicació.
Impacte positiu
Durant els primers cinc mesos de gratuïtat, el Ministeri ha realitzat una sèrie d’anàlisi de trànsit que donen resultats molt positius i confirmen els beneficis de la mesura per descongestionar l’A-70, ja que s’ha constatat una reducció del trànsit a l’autovia gens menyspreable i s’ha evidenciat una millora notable de la seva situació de saturació.
Per posar un exemple, a la tardor, entre el setembre i el novembre del 2024, s’ha registrat una reducció dels embotellaments d’entre el 19 i el 34% en hores de congestió lleu i d’entre el 18 i el 43% en les de congestió greu. Per altra banda, s’ha duplicat la demanda de trànsit de l’AP-7, que manté un nivell de servei òptim i, a més, s’han reduït els temps de recorregut per la retirada de barreres.
Als mesos estivals, juliol i agost, la supressió del peatge de l’AP-7 ha oferit resultats més favorables amb reduccions de les congestions d’entre un 64 i un 74% a les hores de congestió lleu; i d’entre un 69 i un 74% a les de congestió greu. A més, els informes mostren que la descongestió de l’A-70 s’ha traduït en una reducció significativa dels consums de combustibles i, per tant, d’emissions de CO2 i contaminants, que es quantifica en el 14% en sentit creixent-sud; i el 24% en sentit decreixent-nord, en evitar-se les arrencades i parades de motor pròpia.
Per arribar a aquesta conclusió s’ha fet un càlcul sobre la base de la informació obtinguda de vehicle connectat. En anàlisi cost-benefici simplificat mostra que l’alliberament del peatge produeix un benefici social estimat en 16,8 milions d’euros/any, i el principal benefici és l’estalvi de temps, tant dels usuaris que passen a l’AP-7, com dels que romanen a l’A-70 descongestionada.
Major seguretat vial
Pel que fa a la millora de la seguretat viària, els anàlisis infereixen una significativa reducció de la dispersió de les velocitats dels vehicles que circulen per l’A-70, cosa que implica una velocitat més homogènia, i això és un factor que redunda en una menor probabilitat d’ocurrència d’accidents.
En vista dels bons resultats obtinguts a la prova pilot, el Ministeri de Transports aposta per l’alliberament definitiu del peatge de l’autopista AP-7 de Circumval·lació d’Alacant i que aquesta servisca com a alternativa còmoda, segura i eficaç al trànsit, especialment de llarg recorregut, alhora que contribueix a la descongestió de l’autovia A-70.