Fa més de 5 segles que la vila de Cocentaina celebra el miracles que, segons la tradició, va obrar la seua patrona. Llavors, la localitat ja estava comandada per un comte, els descendents del qual van rebre com a regal del Papa del moment una sèrie de quadres sobre escenes sacres. Obres que resten, sobre tot, al Monestir de la Mare de Déu del Miracle de la capital del Comtat. La Santa Seu va dubtar llavors en encarregar-les a l’arxiconegut pintor espanyol Velàzquez, tot i que finalment es va decantar per l’italià Paolo Di Matteis.
Segles després, i amb un agermanament amb la localitat natal del pintor ja tancat, Cocentaina acollirà els dies 13 i 14 de setembre el I Congrés Barroc, centrat en aquest art de l’Edat Mitjana. La fita naix de la Pia Unió Mare de Déu del Miracle i aspira a ser el germen del futur congrés internacional que té intenció de convocar la vila comtal. Comptarà amb xerrades de primers espases de la investigació sobre aquesta corrent artística i, de fet, tractarà de ser una plataforma amb la que divulgar-la i posar a Cocentaina en el mapa barroc espanyol.
Vocació investigadora
El congrés compta amb el suport de la Universitat d’Alacant a una localitat que alberga la seua seu universitària més antiga. Tant que els alumnes de la mateixa podran obtenir un crèdit de lliure disposició amb la seua assistència. A més, la intenció de l’ens acadèmic és dur a terme una publicació sobre el congrés amb vocació investigadora.
El Congrés Barroc de Cocentaina naix amb vocació de continuïtat i inclou una visita formal d’una delegació de d’Orria-Piano Vetrale per a formalitzar l’agermanament entre les dos poblacions, unides per l’artista Paolo Di Matteis.