Educar des de ben menuts en sostenibilitat. És l’objectiu de la campanya per a crear compost que va a aplicar-se en els col·legis de la Foia de Castalla. Una experiència d’innovació educativa que tracta de crear ciutadans més respectuosos amb el medi ambient cara al futur i que ha sigut presentada a Castalla. Per als menuts resulta una experiència apassionant.
El respecte al Medi Ambient és una de les premisses bàsiques que està tractant d’implantar-se a tota societat moderna que prime la vida de les persones per damunt dels beneficis econòmics. Sense un entorn natural sà, no hi haurà en el futur cap possibilitat de desenvolupar una vida plena. Però el canvi de xip respecte a la sostenibilitat mediambiental -que ha d’abastar tots els camps de la societat- no es pot dur a terme d’un dia per a altre. Per això, l’educació és un pilar fonamental a l’hora de crear ciutadans més preocupats per la natura i compromesos amb el seu manteniment.
Cada vegada són més els centres educatius que eduquen en sostenibilitat, especialment aquells que treballen amb els més menuts. Des de ben prompte se’ls tracta d’inculcar el respecte al medi ambient com a comportament lògic d’una persona. Cosa que va a dur-se a terme d’ara endavant als centres educatius de les localitats que comprèn el Consorci de Residus Crea a la Foia de Castalla. En ells van a instal·lar-se composteres amb les que educar als alumnes en la creació d’aquesta matèria a partir de restes orgàniques com a exemple d’economia circular.
El Col·legi Rico Sapena de Castalla és dels primers en implantar aquest sistema de composteres a la Foia. Són els propis alumnes els que dipositen les restes en elles per a crear un abono completament natural amb el que, a més, alimentaran les plantes dels horts amb els que també aprenen a cultivar. Per als professors, aquest fet és capital per a crear una societat millor i més sana en el futur. Es tracta d’una forma d’aplicar la innovació educativa en centres que volen transformar la forma d’aprenentatge, més allunyat de les aules i més apropat a la pràctica empírica dels joves.
La reducció de restes orgàniques a la brossa pot minvar considerablement la fracció de ‘resta’ als contenidors grisos de brossa, davallant així la quantitat de residus que arriben a les plantes de tractament dels mateixos. Uns residus que, a més, agafen valor i són recuperats d’una forma natural i sostenible.