Una de les primeres mesures que l’Ajuntament d’Alcoi va posar en marxa per atendre a la ciutadania amb la declaració de l’Estat d’Alama va ser un número gratuït, el 900750071, on se centralitzaren tots els dubtes de les alcoianes i alcoians, s’atengueren les necessitats d’emergència i es donara informació i acompanyament en una situació inèdita per a totes i tots. Després de 10 setmanes de funcionament i d’atendre de més de 6.700 telefonades, a partir d’aquest divendres, el 900 deixa de funcionar i l’atenció telefònica torna a la normalitat, passant de nou a la centraleta telefònica municipal 965537100. L’atenció presencial amb cita prèvia està ja en funcionament i es manté el número d’atenció psicològica, 965537206 atés per personal titulat.
El servei telefònic de l’Ajuntament d’Alcoi a través de la línia 900 va arrancar el 16 de març de 2020 i acaba aquest divendres 22 de maig, passant a ser de nou la centraleta municipal el número d’informació, conjuntament amb l’atenció presencial amb cita prèvia en els diferents serveis municipals.
El 900750071 va començar amb la declaració de l’Estat d’Alarma amb horari de 8 a 20 hores i podia atendre fins a 5 persones al mateix temps. En uns moments on la població estava confinada, l’Ajuntament, administracions i les empreses no essencials estaven tancades i les necessitats d’informació i acompanyament eren constants. El número, a més a més, aglutinava tots els serveis pel que era senzill per a la població, fins i tot, la de més edat que, en alguns casos, tenen més dificultats amb les noves tecnologies.
En la primera setmana, el 900750071 va atendre més de 750 telefonades en 5 dies. En aquests primers moments, es detecten algunes telefonades que, més enllà d’informació, requereixen un espai d’escolta i acompanyament psicològic, pel que s’habilitava un número especial, atés per personal titulat en psicologia de l’Ajuntament per poder donar una atenció adequada a aquest tipus de necessitats. Aquest número 965537206 continua habilitat, atenent de 9 a 14 hores de dilluns a divendres.
El portaveu del grup municipal socialista, Jordi Martínez, explica que “la desaparició del telèfon especial 900 és una bona notícia, ens demostra que, a poc a poc, Alcoi torna a recuperar certa normalitat, sense oblidar mai, que la lluita contra la Covid19 continua. Sabem pels comentaris que ens han arribat i per l’experiència de les persones que han atés el telèfon que ha sigut un servei que ha ajudat molta gent en moments molts difícils. Hem rebut, fins i tot, telefonades de ciutadans d’altres pobles i ciutats. El telèfon 900 ens ha permés que l’administració més pròxima als ciutadans, el seu Ajuntament, haja escoltat i atés totes les qüestions que hagen tingut les alcoianes i els alcoians. Desitgem, també que no siga necessari tornar a activar-lo perquè serà el millor senyal que tot va bé, demostrant que Alcoi continua endavant, sense deixar mai de treballar intensament per véncer aquesta pandèmia mundial i les conseqüències socials i econòmiques que està provocant”.
Amb l’arribada de la Fase I, el nombre de cridades al 900 durant les dues últimes setmanes s’ha anat reduint considerablement, sent la majoria d’elles per aspectes administratius dels serveis municipals i redirigint-se aquestes a la centraleta de l’Ajuntament.