L’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries, ADIF, ultima els tràmits per a començar les inversions anunciades en la línia fèrria Alcoi-Xàtiva. L’ens preveu dotacions per valor de 20 milions d’euros que, tot i ser insuficients per a la infraestructura, van encaminades a millorar els temps de trajecte i la seguretat. Es farà mitjançant un nou sistema de gestió del trànsit ferroviari i amb el canvi dels rails, als que cal afegir les obres de consolidació als ponts del trajecte.
La comunicació entre les comarques de l’Alcoià, El Comtat i la Foia de Castalla ha millorat molt des que en 2011 fora inaugurada la coneguda com Autovia Central. Fins llavors, el transport per carretera feia que l’interior alacantí tinguera més problemes que altres zones del País Valencià per a moure els productes que es fabriquen a un àrea eminentment industrial. La muntanya alacantina també compta des de fa molt temps amb una comunicació fèrria cap a València, però porta dècades sense rebre inversions, pel que es lenta i deficitària degut al seu poc ús.
Des de les principals poblacions de les comarques es ve reivindicant contínuament a les administracions nacional i regional inversions que garantisquen aquest servei, considerat fonamental. No obstant, a excepció dels treballs de consolidació duts a terme l’any passat als taluts de la línia, xifrats en 4,5 milions, les inversions en la línia rarament han superat els 150.000 euros anuals. La nova inversió va encaminada a augmentar la seguretat als trams més conflictius de la infraestructura, així com a alleugerar els temps de viatge.
La històrica manca d’inversions que ha experimentat la línia Alcoi-Xàtiva ha provocat que haja caigut en desús. De fet, es tarda prou més temps en arribar a València utilitzant aquest servei que en vehicle particular. Per això, la nova inversió que preveu ADIF comprèn el canvi de les vies entre les dos capitals de les comarques centrals valencianes. Hi ha trams en els que la perillositat dels rails impedeix al comboi anar a més de 30 km/h, pel que l’ens ferroviari treballa en el projecte per a la seua renovació. A banda, també s’instal·larà un nou sistema de gestió del trànsit ferroviari que optmitze els temps, dins d’un procés que ja està en vies de ser adjudicat.
Cal recordar que al 2009, tant la Generalitat Valenciana com el govern central van acordar invertir vora 40 milions d’euros en aquesta infraestructura. Ara, amb 10 anys de retard, pareix que van a arribar les primeres inversions serioses en dècades. Durant tot aquest temps, plataformes ciutadanes com ‘Salven el tren’ han dut a terme escrits amb signatures i inclús manifestacions de protesta per a reclamar un servei digne. Amb les inversions que programa ADIF esperen que es done un primer pas per a aconseguir-lo.