Home Destacats La comissió de seguiment de la publicitat de joguets destaca l’alt índex...

La comissió de seguiment de la publicitat de joguets destaca l’alt índex de compliment del codi d’autoregulació al sector en 2024

0
SHARE
Un dels joguets que es produeixen a diari a la sub comarca de la Foia de Castalla.

La Comissió de Seguiment de la Publicitat de Joguets ha fet públiques les dades d’activitat de control de la publicitat d’aquests productes duta a terme per l’organisme espanyol d’autoregulació publicitària, Autocontrol, el 2024. Aquesta Comissió s’emmarca dins del protocol per al foment de l’autoregulació de la publicitat infantil de joguets signada pel Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 amb l’Associació Espanyola de Fabricants de Joguines (AEFJ) i Autocontrol.

La seua funció és el seguiment del ‘Codi d’Autoregulació de la Publicitat Infantil de Joguets’ de l’AEFJ. La Comissió de seguiment del Codi està presidida pel director general de Consum, Daniel Arribas, i integra representants de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), de l’Associació Espanyola de Fabricants de Joguines (AEFJ), de l’Associació Espanyola d’Anunciants (AEA), dels consumidors (Consell de Consumidors i Usuaris, CCU).

Les empreses adherides al Codi d’Autoregulació de la Publicitat Infantil de Joguets de l’AEFJ es comprometen a respectar a la seva publicitat adreçada a menors les normes contingudes en aquest codi, que necessiten i amplien l’abast de les obligacions legals exigibles a la publicitat i promoció de joguines adreçades a menors, en benefici de l’interès general, dels consumidors i del mercat.

Control previ de la publicitat

En 2024, Autocontrol va revisar 823 projectes d’anuncis de joguets abans de la seua difusió, per verificar-ne l’adequació a la normativa legal i deontològica. Del total d’informes emesos: el 65,9% van ser positius, en un 33,7% dels casos es va recomanar algun canvi a l’anunci i el 0,5% van ser negatius i es va desaconsellar la difusió del mateix.

La majoria de les modificacions, que es recomana implementar abans de difondre l’anunci, es refereixen a la inclusió d’informació addicional relativa a les característiques del producte -com que funciona amb piles, que requereix muntatge, o que els productes que es mostren a l’anunci es venen per separat-; o bé s’orienten a evitar la inducció a error sobre les característiques i les prestacions reals del producte.

La Comissió de Seguiment del Codi de Publicitat de Joguets ha valorat positivament d’aquestes dades, i ha destacat que la consulta prèvia voluntària de les campanyes publicitàries per part de la indústria joguetera, així com de les agències de publicitat i dels mitjans -especialment les televisions-, ha permès detectar i corregir, i quan ha calgut, assegurar-ne els projectes d’anuncis de joguets.

Resolució de reclamacions

Durant l’any 2024, el Jurat d’Autocontrol només va rebre dos reclamacions sobre anuncis de joguets, un 75% menys que el 2023. Una va ser desestimada pel Jurat de l’ens i l’altra va ser objecte d’un Dictamen del Jurat per no estar l’empresa reclamada adherida a Autocontrol ni al codi.

En quant a l’avaluació de la campanya de publicitat de joguets de Nadal 2024-2025 per les organitzacions socials, també s’ha presentat l’Informe amb els resultats de l’avaluació de la publicitat de joguines difosa per televisió durant la Campanya de Nadal 2024-2025′, realitzat per les associacions de consumidors que formen part de usuaris una mostra de 150 creativitats diferents emeses a la televisió.

De les peces publicitàries revisades, només en tres es van detectar possibles infraccions del codi, cosa que posa de manifest -segons el seu parer- un compliment pràcticament total de la normativa legal i deontològica a la mostra analitzada. En particular, cal destacar que no s’han detectat continguts inadequats per al desenvolupament dels menors, o que puguin suposar una influència indeguda sobre els menuts.