Després de dècades de reivindicacions des de les comarques centrals, el Govern d’Espanya ha respost amb una inversió “històrica” per a la renovació integral de la línia ferroviària Xàtiva-Alcoi, consideren des de l’Ajuntament d’Alcoi. Aquesta actuació, que suposa la major modernització de la infraestructura des de la seua construcció fa quasi 120 anys, comptarà amb un pressupost de 160 milions d’euros i permetrà millorar la connectivitat, reduir temps de viatge i optimitzar la fiabilitat del servei.
Les obres, que seran executades per ADIF, començaran a finals de març de 2025 i inclouen la renovació completa de la via, l’adequació de túnels i passos superiors, la millora d’estacions i andanes, així com la instal·lació d’un modern sistema de telecomunicacions ferroviàries. Es preveu que els treballs es prolonguen fins a finals de 2026, durant els quals s’ha dissenyat un pla alternatiu de transport per a garantir la mobilitat entre Xàtiva i Alcoi amb més de 11.500 serveis d’autobús programats.
L’Alcalde d’Alcoi, Toni Francés, ha destacat la importància d’aquesta actuació per a la vertebració de les comarques centrals: “Millorarà la comunicació de les comarques que envolten Alcoi i la connexió amb Xàtiva, que serà estació AVE i un nus de comunicació molt important per a l’Alcoià i El Comtat. Han sigut molts anys de reivindicacions de la societat civil, de molts alcaldes i alcaldesses, i vull destacar el compromís de l’actual Govern d’Espanya, que renovarà tota la línia ferroviària”.
Francés ha afegit que aquesta inversió no sols millorarà la connectivitat ferroviària, sinó que també impulsarà el desenvolupament econòmic i social de la zona: “Un transport ferroviari modern i eficient és fonamental per a fomentar el creixement econòmic de les nostres comarques. Aquesta renovació permetrà que els nostres ciutadans tinguen millors opcions de mobilitat per a treballar, estudiar i gaudir d’una millor qualitat de vida”.
“També serà una oportunitat per a potenciar el turisme i facilitar la connexió amb altres grans ciutats de la Comunitat Valenciana i d’Espanya. Aquesta actuació suposarà un impuls fonamental per a la mobilitat i el desenvolupament de les comarques centrals”, segueix el comunicat de premsa remès pel Consostori alcoià.
Per la seua banda, l’Alcalde de Xàtiva, Roger Cerdà, ha indicat que: “Estem davant d’una inversió històrica en aquesta línia. Estem parlant d’una inversió de més de 84 milions d’euros, que ha sigut una de les inversions llargament reivindicades. Aquest fet suposa que es vaja a produir una remodelació integral, una modernització completa de tota la línia i un increment absolut de la seguretat i també una disminució del temps de viatge en aquesta línia ferroviària. Després d’aquesta històrica inversió, es podrà plantejar tant l’electrificació de la línia com també l’increment de la freqüència i del nombre de viatges diaris que es fan en la mateixa”.
Sense trànsit ferroviari però sí en bus
Per a agilitzar l’execució i minimitzar les molèsties, s’ha optat per interrompre la circulació ferroviària en tota la línia fins a finals de 2026, la qual cosa permetrà concentrar els treballs i reduir terminis. La renovació integral de la infraestructura garantirà un servei ferroviari més eficient, fiable i sostenible, contribuint a millorar la mobilitat en les comarques de l’interior de la Comunitat Valenciana.
Durant el període d’obres, Renfe ha disposat un pla alternatiu de transport amb 126 serveis setmanals d’autobusos entre Xàtiva i Alcoi, mentre que el tram entre València Nord i Xàtiva continuarà realitzant-se en tren. Aquesta mesura assegura la connectivitat dels municipis afectats i manté l’oferta de serveis de Mitjana Distància.