CircSyst és un innovador projecte finançat per Horizonte Europa, coordinat per AIJU, que reuneix un consorci de 32 entitats públiques i privades de vuit països europeus: Espanya, Bèlgica, Finlàndia, Grècia, Suècia, Austria, Eslovènia, Hongria i Regne Unit. Amb una durada de 36 mesos i una subvenció de 10.244.330,61 €, CircSyst busca accelerar la transició cap a una economia circular mitjançant el desenvolupament i l’escalat de solucions replicables a tota Europa.
Aquestes solucions es validaran en nou demostradors ubicats en regions compromeses amb l’economia circular, entre elles Riba-roja (Espanya), Podravje (Eslovènia), Flandes (Bèlgica), Visby (Suècia), Paijat-Hame-Lahti (Finlàndia), Castella-la Manxa, Tesalònica (Grècia) i Hongria central i oriental.
El Campus d’Alcoi, clau en la valorització de residus
La Universitat Politècnica de València (UPV) participa a CircSyst amb un pressupost total de 457.506,25 € i exerceix un paper essencial en dos dels nou demostradors del projecte, amb un fort protagonisme del Campus d’Alcoi. L’investigador principal a càrrec del projecte a la UPV és Néstor Montañés Muñoz, qui lidera un equip multidisciplinar d’investigadors.
El demostrador 6, liderat per la UPV, escentra en la revaloració del bagàs de cervesa amb l’extracció de compostos bioactius per aprofitar-los en aplicacions d’alt valor afegit, entre els quals s’inclouen: proteïnes que es poden incorporar en aliments, suplements nutricionals o pinsos per a animals; polifenols amb propietats antioxidants, que resulten de gran interès per a la indústria cosmètica i nutracèutica; fibres, que a més del seu potencial en la indústria alimentària com a ingredient funcional, poden emprar-se com a reforç en materials plàstics.
El demostrador 6 s’està duent a terme en dos nivells: escala laboratori al Campus d’Alcoi de la UPV, on s’estan optimitzant les condicions d’extracció dels compostos d’interès, mitjançant el muntatge d’una planta pilot, i s’estan determinant els mètodes òptims de caracterització; i escala semi-industrial en Castella-La Manxa a les instal·lacions de L. Pernía S.A., on s’aplicaran els resultats obtinguts al laboratori de la UPV a un entorn preindustrial.
En aquest demostrador s’inclou també la formulació de materials compostos de matrius plàstiques amb la fibra obtinguda, que posteriorment s’utilitzaran per a la fabricació de cadires i palets comercialitzables. Col·laboren diverses entitats amb l’objectiu de tancar el cercle de valorització d’aquest residu agroalimentari.
Reciclatge mecànic de PET multicapa
El demostrador 7, en què participa la UPV, centra en el reciclatge de PET multicapa (mPET), un material de difícil recuperació. Mitjançant estratègies de reciclatge mecànic, el projecte busca transformar aquests residus en plàstics reciclats d’alta qualitat, optimitzant processos com l’homogeneïtzació i la compatibilització dels materials. A més, s’avaluarà la viabilitat d’escalar el material aconseguit en diversos productes, com ara accessoris de cuina o palets.
Economia circular
CircSyst fomenta la col·laboració intersectorial i transfronterera per superar les bretxes en coneixements, habilitats i conscienciació en economia circular identificades per la Comissió Europea. La UPV, i en particular el Campus d’Alcoi, tenen un paper fonamental en la investigació i el desenvolupament de solucions innovadores que poden ser replicades a nivell europeu, contribuint activament a la Iniciativa Europea de Ciutats i Regions Circulars (CCRI).
Amb projectes com CircSyst, la UPV reforça el seu compromís amb la sostenibilitat i la innovació, impulsant la valorització de residus i el desenvolupament de models de negoci circulars que ajuden a construir un futur més sostenible.