L’IVAM CADA Alcoi ha rebut un total de 84.022 visites des de la seua inauguració fa quatre anys, el 16 de novembre de 2018. Aquest és un projecte transversal, recordem que és un espai multidisciplinari dedicat a les arts plàstiques i a la cultura contemporània, gestionat per l’Ajuntament d’Alcoi mitjançant un conveni amb la Fundació Mediterrani i el Institut Valencià d’Art Modern-IVAM de la Generalitat Valenciana.
Aquest edifici amb tres plantes, es històric a la ciutat i realitza exposicions dedicades a l’art i a la cultura, amb l’objectiu de posicionar-se com a referent d’innovació cultural i, alhora, motor econòmic i destinació emblemàtica del turisme cultural de la Comunitat Valenciana. El centre acull, d’una banda, un programa important d’exposicions d’art contemporani i, d’una altra, un projecte ambiciós de difusió i promoció dels creadors i protagonistes culturals de la comarca.
“Estem satisfets per aquests quatre anys d’IVAM CADA, no sols pel nombre de visites, exposicions i activitats dutes a terme, sinó perquè hem aconseguit tindre un centre d’art contemporani de referència a l’interior de la Comunitat, molta gent de fora d’Alcoi ha vingut a veure les diferents exposicions, hem oferit una programació de molta qualitat, al mateix temps que hem brindat un espai únic a artistes locals. Tenim un edifici que és referència no tan sols pel seu contingut, també per les activitats que portem i durem a terme”, ha destacat el regidor de Cultura, Raül Llopis.
Exposicions amb motiu de celebració
Actualment i fins al 30 de juny es podrà visitar en la primera planta de l’IVAM CADA Alcoi. La de la Fundació Mediteráneo, l’exposició: El més bonic del món. És la primera exposició de fotografia de la Col·lecció d’Art Fundació Mediterrani. A través del treball fotogràfic de diversos artistes de gran rellevància, es planteja una reflexió sobre nosaltres mateixos i el nostre entorn, que ens permeta acostar-nos d’una manera més natural a l’art contemporani.
En la segona planta es trobarà l’exposició: ‘Un contínuum comú indefinidament llis’. Projeccions sobre la contemporaneïtat en la col·lecció de l’IVAM. Aquesta proposta curatorial s’endinsa en la Col·lecció de l’IVAM per a projectar altres mirades cap al contemporani. I ho fa convidant-nos a abordar les peces des d’una perspectiva més àmplia i complexa, una nova òptica que deixa la porta oberta a les possibles connexions i interpretacions que puguen sorgir en aquest espai de l’exposició.
Aquest projecte utilitza les peces com un fil conductor necessari que ens serveix per a reflexionar sobre diversos temes, com la naturalesa canviant de la institució museística, el paper de l’artista i la seua identitat, o les anticipacions de diversos moviments que van canviar les nostres respostes davant l’art. I ho fa per mitjà de diferents llenguatges artístics que ens acosten una mica més a aqueix concepte del que entenem per contemporaneïtat. Es podrà visitar fins al 12 de febrer.
Finalment en la tercera planta, corresponent a l’Ajuntament, es troben diverses propostes. En les Pantalles de Vídeo Galeria Mèdia-Art, es pot veure ‘El patrimoni escultòric a través de la mirada col·lectiva’, comissariada per Nacho Yusim, Toni Colomina i Bea Doménech, que recull una selecció de 26 treballs dels alumnes del curs homònim que es va celebrar al Campus de Vera de València durant els mesos de març a maig de 2022.
Per la seua part en el Espai ORDIT, ens encontrem Alambrada (2022) de Xavi Ceerre. La sèrie Mur Mort, a la qual pertany aquesta obra, parla d’aqueixa lluita entre la societat i l’individu. També parla dels records i el temps. De les capes. Del que queda, del que desapareix. Del que es deixa entreveure. Una espècie d’arxiu visual de les grafies urbanes (fruit de pulsions reprimides) i trobades en les derives mitjançant les quals descobrisc un mapa emocional de la ciutat. Eixe mateix tipus de recorregut s’aprecia en els traços verds de l’obra, en els quals no hi ha un punt d’inici i final clar.
D’una altra banda, a l’espai Trama es troba ‘Arquitectures Perdudes’ de Jesús Tarruella. Aquesta exposició és un relat viu i depurat de la història de l’arquitectura més contemporània de la nostra terra, del qual va suposar el desenvolupament industrial per a les gents de tants llocs que, malgrat els conflictes i no poques dificultats, van alçar indústries i altres edificis auxiliars durant la primera meitat del segle XX.
Una exposició especial
A la Sala Net Art, s’està muntant l’exposició d’una de les guanyadores dels Premis Ciutat d’Alcoi Llançadora, Luisa Pastor, nascuda a Alacant en 1977, viu a Montfort, és Doctora en Belles arts amb premi extraordinari de doctorat per la Universitat Miguel Hernández d’Elx. El títol del seu projecte és ‘Tot el sòlid s’esvaeix en l’aire. Tracta a través d’un procés desconstructiu, que siga capaç d’intervenir una sèrie de documents antics i registres de comptabilitat de la ciutat d’Alcoi.
La seua intenció és crear una instal·lació, a partir d’un assemblatge de diferents peces grans de paper, amb la superposició de diferents plans i fragments inconnexos, una col·lecció d’escultures de paper de gran grandària, suspeses dins d’una armadura de metall i cristall. Al mateix temps, amb la totalitat de les fulles d’un llibre comptable i manuscrit de la ciutat d’Alcoi, es pretén construir una estructura arquitectònica en suspensió de cel·lulosa, a partir de la juxtaposició d’una pluralitat de fulles soltes, a manera de teulada de dos aiguavessos.