Davant del comunicat d’ADIF (Administrador d’Infraestructures Ferroviàries) que informa que projecta una inversió de 150 milions d’euros en la millora integral de la línia Alcoi-Xàtiva i de les declaracions de l’Alcalde d’Alcoi anunciant que les obres podrien licitar-se el 2023, la Colla Ecologista La Carrasca-Ecologistes a Acció vol expressar el seu escepticisme. Ho ha fet mitjançant un comunicat remès als mitjans de comunicació de la zona.
El col·lectiu ecologista fonamenta la seva incredulitat a la poca pressa que ha tingut ADIF durant la fase de redacció dels projectes d’obres de millora de la línia, “que demostra un escàs compromís en la potenciació del nostre tren”, resa el comunicat. Així, mentre que el Ministre de Foment va anunciar al febrer de 2019 la imminent licitació del contracte de redacció dels projectes de millora dels trams Alcoi-Ontinyent i Ontinyent-Xàtiva, a hores d’ara les empreses adjudicatàries encara no han finalitzat i presentat eixos projectes.
El col·lectiu parla de retards incomprensibles per a unes obres que haurien d’estar ja executades, i que tardaran -com a mínim, afirmen els ecologistes- fins els dos darrers trimestres de l’any. “La realitat és que si no s’hagués produït cap retard a la redacció dels projectes, aquests podrien haver estat ja en poder d’ADIF des de finals de 2020 o primers mesos de 2021, però el fet és que no arribessin fins al tercer i quart trimestre d’aquest any”, asseguren des de l’ens ecologista en el comunicat.
Per a La Carrasca, aquesta experiència no convida a l’optimisme. “Si a la fase de redacció dels projectes d’obres els retards han estat escandalosos, la fase de licitació i execució de les obres, molt més costosa, pot ser encara pitjor”. I el mateix ha passat amb la instal·lació del sistema de Bloqueig d’Alliberament Automàtic a Via Única (BLAU), anunciat per ADIF al desembre de 2018, com si fos una obra imminent, i que 3 anys i mig més tard encara no s’ha acabat. Aquests treballs estan duent-se a terme en aquests moments a l’estació d’Alcoi.
Acusacions de propaganda electoral
Per això, “demanen menys triomfalisme, que sona massa a propaganda preelectoral, i més exigir al Ministeri de Transports que no permete més demors, ni d’ADIF, ni de les empreses adjudicatàries”. El grup ecologista manifesta també que “res ens agradaria més que equivocar-nos i veure les obres en marxa el 2024, però molt haurà de canviar l’actitut del Govern espanyol perquè això segueixi realitat. Sense dubte, la pressió social pot ajudar a accelerar el procés, especialment si els ajuntaments afectats assumixen el tema com una prioritat i reclamen les millores que el nostre tren necessita”, assevera el comunicat.
Així mateix, defensa que no es pot posposar més la recuperació dels horaris previs a la pandèmia, que consideren que ja eren insuficients. “No és ni tan sols una millora, sinó recuperar-nos d’una retallada que ja no té cap justificació. No es pot permetre que el servei de tren decaigui més mentre esperem que arribi eixa inversió repetidament anunciada”, conclou el document remès pels ecologistes.