L’IES Cotes Baixes dins del pla de transformació digital, ha incorporat tecnologies immersives a l’aprenentatge. Una de les tecnologies immersives que s’està usant en educació és la realitat virtual (VR), un entorn d’escenes i objectes generat mitjançant tecnologia informàtica, que crea a l’usuari la sensació d’estar dins d’ell. Aquest entorn és contemplat per l’usuari mitjançant unes ulleres de realitat virtual.
Aquesta tecnologia s’ha incorporat a través d’un nou repte, juntament amb els sis de caràcter tecnològic que ja s’ofereixen al primer curs de l’Itinerari combinat Batxillerat FP Industrial vinculats amb les àrees d’Informàtica, Mecanitzat, Automoció, Fusta i Moble, Energies Renovables i Tèxtil. Es tracta del repte “Arquitectura reutilitzada”, una experiència formativa en què l’alumnat desenvolupa durant sis setmanes el redisseny d’un espai existent al centre utilitzant programes informàtics directament relacionats amb el món del disseny i l’arquitectura.
Redissenyar l’espai que ocupava l’antic habitatge del conserge, que actualment està en desús i que s’utilitza com a magatzem ha estat l’objectiu del repte “Arquitectura Reutilitzada”, un projecte en què s’ha utilitzat la Realitat Virtual com a suport al disseny i la visualització de l’espai i que s’ha dut a terme per adaptar-ho a les necessitats i els usos de l’institut. El procés s’inicia amb una presa de dades, mesurament de l’habitatge que porta els diferents grups de treball a una pluja d’idees per definir una proposta final ia partir de tot plegat desenvolupar tot el projecte de disseny del nou espai amb l’ajuda de programes informàtics com Autocad, Sketchup i Unity.
Segons explica el director del centre Fernando Sansaloni, “en la majoria dels casos, en aquest tipus de tecnologia es fan servir aplicacions ja gairebé finalitzades o es compra contingut ja desenvolupat. A l’IES Cotes Baixes, no es pretén l’ús d’aplicacions o comprar contingut perquè el vostre alumnat es posi les ulleres i senti la immersió en un entorn, va molt més enllà, l’objectiu és que els propis alumnes generen el seu contingut a partir d’un repte proposat; és la diferència entre la reproducció i la generació de coneixement”.
Generar contingut dins del món de la VR és força complex ja que requereix de dos coneixements, el disseny gràfic i la programació en 3D. Una premissa que ha generat un repte important també per al professorat, que necessàriament s’ha format en la matèria per poder-lo traslladar a l’alumnat en forma d’experiència d’aprenentatge.
Les propostes resultants han estat molt variades, des d’una nova cafeteria, passant per espais culturals amb sales d’exposicions, conferències, biblioteca i fins a un espai més lúdic on incorporar un gimnàs i fins a sales de joc i videojocs.
La tutora del grup i responsable d’aquest repte, Yolanda Cambra, assegura que “aquest repte permet que els alumnes aprenguen a dissenyar amb eines i programes utilitzats avui dia al camp del disseny i l’arquitectura. Incorporar la Realitat Virtual al repte pretén acostar-los un recurs de futur amb què cada vegada estarem més familiaritzats”. Assegura també que “la intenció de cara al proper curs és no quedar-se només en el disseny d’uns espais sinó anar una mica més enllà, fent que aquests es puguen convertir en espais virtuals als quals les famílies puguen connectar-se de forma remota per compartir xerrades , reunions o exposicions”.
Per la seua banda, l’alumnat s’ha mostrat molt satisfet amb aquesta forma de treballar, es reafirmen que els proporciona competències i habilitats que altres companys que estudien amb altres sistemes educatius tradicionals no tenen. A més, milloren les seues habilitats de treball en equip i, el que és més important, aporten valor als perfils acadèmics i professionals.
L’objectiu del centre és consolidar els processos d’ensenyament i aprenentatge vinculats amb aquesta tecnologia per traslladar aquest coneixement a altres departaments o especialitats que s’imparteixen al centre.