Hui ha entrat en vigor la modificació de la Llei de Trànsit i seguretat viària. Entre les seues novetats, trobem aquestes:
-Distraccions: Augmenta de 3 a 6 els punts a treure per utilitzar, subjectant amb la mà, dispositius de telefonia mòbil mentre es condueix. Des del 2016 les distraccions al volant són la primera causa dels accidents mortals.
-Cinturó de seguretat i elements de protecció. Augmenta de 3 a 4 els punts a detreure per no fer-ne ús, o no fer-ho de forma adequada, del cinturó de seguretat, sistemes de retenció infantil, casc i altres elements de protecció obligatoris. 1 de cada 4 morts en accident de trànsit segueix sense fer ús del cinturó de seguretat.
-Velocitat. Se suprimeix la possibilitat que turismes i motocicletes puguen depassar en 20 km/h els límits de velocitat a les carreteres convencionals quan avancen altres vehicles.
2 sinistres mortals sobre 3 es produeixen en carreteres convencionals. El 2019, any de referència, es van produir 239 morts en col·lisió frontal en aquest tipus de via. Aquesta supressió va en consonància amb el principi de sistema segur d’eliminar o reduir els riscos i els avançaments en són un.
-Alcohol. Els conductors menors que conduisquen qualsevol vehicle no poden circular amb una taxa d’alcohol superior a 0,0, tant en sang com en aire espirat. És una infracció que no canvia, segueix tipificada com a molt greu: 500 euros de multa.
-Ciclistes. S’incrementa la seguretat dels ciclistes fent obligatori, en vies amb més d’un carril per sentit, canviar completament de carril quan es procedisca a avançar ciclistes o ciclomotors.
A més, s’augmenten de 4 a 6 els punts a detreure quan s’avança posant en perill o entorpint ciclistes sense deixar la separació mínima obligatòria d’1,5 m. També es prohibeix parar o estacionar a carril bici o a vies ciclistes.
-Recuperació dels punts del carnet. S’unifica en 2 anys el termini que ha de transcórrer sense cometre infraccions que detreuen punts perquè un conductor puga recuperar el saldo inicial de punts.
Fins a laprovació de la reforma de la Llei, aquest període variava en funció de la gravetat de la infracció comesa. S’ha simplificat, de manera que en siga més fàcil la comprensió i la comunicació.
-Cursos de conducció segura i eficient. Es podran recuperar 2 punts del carnet per fer cursos de conducció segura i eficient.
Una Ordre ministerial ha de desenvolupar els requisits necessaris i les condicions que han de complir. Aquests cursos s’estan consolidant com a bona pràctica i suposen una formació addicional per als conductors.
-Objectes a la via. Passa d’infracció greu a molt greu llançar a la via o als voltants objectes que poden produir accidents o incendis.
Aquesta infracció suposa la pèrdua de 6 punts i la sanció de 500 euros.
-Motoristes. S’autoritza la utilització de dispositius sense fil certificats o homologats per a la utilització al casc de protecció dels conductors de moto i ciclomotor, amb fins de comunicació o navegació, sempre que no afecte la seguretat en la conducció.
Altres novetats
-Zones de Baixes Emissions. S’introdueix una nova infracció greu, amb 200 euros de quantia per no respectar les restriccions de circulació derivades de l’aplicació dels protocols davant d’episodis de contaminació i de les zones de les baixes emissions.
La Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica obliga els municipis de més de 50.000 habitants a establir Zones de Baixes Emissions abans de l’1 gener del 2023.
-Frau en les proves d’obtenció del permís de conduir: S’introdueix, com a infracció molt greu sancionada amb 500 euros, utilitzar dispositius d’intercomunicació no autoritzats reglamentàriament a les proves per a l’obtenció i recuperació de permisos o llicències de conducció o altres autoritzacions administratives per conduir o col·laborar o assistir amb la utilització dels dispositius esmentats. A més, l’aspirant no podrà presentar-se de nou a les proves per a l’obtenció del permís en el termini de 6 mesos.
-Alcoholímetre antiarrencada (alcoholock) Des del 6 de juliol de 2022, els conductors dels vehicles destinats al transport de viatgers per carretera que disposen d’interfície per a la instal·lació d’alcoholímetres antiarrencada estaran obligats a utilitzar aquests dispositius.
La normativa europea, Reglament (UE) 2019/2144, estableix l’obligació que porten aquesta interfície els vehicles homologats a partir del 06/07/2022 i matriculats de nous a partir del 06/07/2024.