Home Cultura AIJU participa en un projecte per a ajudar a persones amb discapacitat...

AIJU participa en un projecte per a ajudar a persones amb discapacitat intel·lectual en competències per a informar-se i contra les ‘fake news’

0
SHARE

L’Institut Tecnològic de l’Producte Infantil i Oci (AIJU), al costat de l’Associació APADIS de Villena i altres quatre socis d’Itàlia, Grècia, Àustria i Suècia estan treballant en el projecte EASYNEWS, co-finançat per la Comissió Europea a través de el programa Erasmus+. Sota aquest projecte, s’ha desenvolupat un manual amb l’objectiu de poder formar persones amb discapacitat intel·lectual sobre alfabetització mediàtica i també sobre com adaptar notícies a una lectura dàcil.

El col·lectiu de persones amb discapacitat intel·lectual, actualment, no té interès i motivació per informar-se sobre els esdeveniments locals, nacionals i internacionals. Això es deu en gran mesura a la difícil accessibilitat cognitiva, tant de la premsa escrita com audiovisual, perquè els resulta molt difícil de comprendre. Amb aquest manual es pretén garantir el dret d’accés a la informació de les persones amb discapacitat intel·lectual.

En aquest sentit, la guia es composa de dues grans seccions. La primera té com a objectiu abordar l’analfabetisme mediàtic en el col·lectiu de persones amb discapacitat intel·lectual. L’ús de noves tecnologies i canals d’informació no formals i digitals com les xarxes socials està molt estès en tota la població, inclòs el col·lectiu de persones amb discapacitat intel·lectual i cal dotar-les de les eines necessàries per poder identificar fonts d’informació fiables, que contrasten les dades i generin informació de qualitat.

Totes aquestes eines estan disponibles en aquesta primera secció. Per tant, aquesta aporta informació específica sobre què és la informació, on trobar-la, i com distingir-la de la publicitat o de les ‘fake news’ o notícies falses. També aporta alguns consells per distingir la informació contrastada i verificada d’aquella de fonts menys fiables.

La segona secció té com a objectiu potenciar la lectura fàcil com a mitjà per fer arribar informació escrita a totes les persones, siga quina siga la seva capacitat de lectoescriptura. Aquesta part del manual inclou els requisits i condicions més importants per a l’adaptació de textos i, per tant, informació escrita, a el format de lectura fàcil.

Aquest format garanteix l’accessibilitat cognitiva i facilita la comprensió del text a través d’una estructura basada en frases curtes, llenguatge senzill i d’ús comú, i suport en imatges descriptives. La guia està disponible de forma gratuïta a través del web de l’projecte: https://easynewserasmusproject.es. Es pot descarregar en espanyol, italià, alemany, suec, grec i anglès; i està disponible tant en versió estàndard com en format lectura fàcil.

Metodologia i Portal Digital EASYNEWS

Al costat del manual, i dins d’aquest projecte, s’està treballant en el desenvolupament de la metodologia EASYNEWS, amb la qual es pretén crear una xarxa d’organitzacions col·laboradores a nivell europeu que creen grups de treball en les seves institucions per al foment de la lectura i l’adaptació de notícies d’interès a lectura fàcil. I d’aquesta manera promoure informació accessible a totes les persones, gràcies a el gran potencial d’l’ús d’Internet com a font d’informació sobre qualsevol tema que es consideri interessant, així com una potent eina de col·laboració i comunicació entre les persones.

Per a això, es va a fer ús de les noves tecnologies, a través del desenvolupament d’un portal digital, el qual facilitarà la comunicació d’aquests grups de treball amb els beneficiaris finals. Les persones amb discapacitat intel·lectual seran els que seleccionaran la informació que vulguin llegir i comprendre i l’enviaran a través d’aquest portal per la seva adaptació a lectura fàcil per part dels grups de treball.

Per al coordinador del projecte en AIJU, Raúl Esteban, “el Manual, la Metodologia i el Portal Digital de EASYNEWS es complementen per oferir una solució holística al problema d’accés a la informació en les persones amb discapacitat intel·lectual”.