El programa s’ha basat en tres apartats, segons va aprovar el Consell Escolar Municipal d’Alcoi d’acord amb les necessitats educatives de la ciutat: subvencions per al reforç educatiu amb 201 escolars; activitats lúdic-esportives en els patis dels col·legis públics durant els caps de setmana amb 1.312 participants; i activitats culturals a tots els centres per alumnat des d’Infantil a 2n d’ESO
La Generalitat Valenciana va atorgar a l’Ajuntament d’Alcoi prop de 97.000 euros destinats a fer activitats extraescolars i de reforç educatiu per pal·liar els problemes que ha generat la Covid19 a l’hora de portar a terme aquestes iniciatives. La Regidoria d’Educació va presentar un projecte dut a terme pel departament al Consell Escolar com a màxim òrgan de representació del sistema educatiu d’Alcoi. El Consell Escolar Municipal va revisar el projecte, va poder fer les seues aportacions i el va considerar el més adequat a les necessitats educatives d’Alcoi.
Cal destacar que la subvenció que es va demanar era de 87.000 euros, però donada la magnitud del programa es van concedir 10.000 euros més. No obstant això, la Regidoria d’Educació va consignar una partida en el pressupost municipal de 20.000 euros per continuar amb aquest programa i poder seguint duent-lo a terme.
El programa que s’ha dut a terme està basat en tres grans apartats: Activitats lúdic-esportives en els patis dels col·legis públics durant els caps de setmana, subvencions per al reforç educatiu i activitats culturals.
Reforç educatiu: 201 escolars
Pel que fa al reforç educatiu, la pota més destacada d’aquest programa, un total de 201 escolars d’Alcoi de tots els centres educatius, tan públic com concertats, han participat en la línia de reforç educatiu. Les classes s’han dut a terme en 9 acadèmies privades d’Alcoi. El programa ha tingut com objecte el suport i reforç educatiu per a alumnat de 5é i 6é de Primària i de 1r i 2n d’ESO.
L’alumnat participant va ser triat pels centres educatius atenent a dos criteris: estudiants amb necessitats acadèmiques i també de famílies amb baix poder adquisitiu. Amb aquesta línia es complia un doble objectiu, de la mateixa manera que amb la resta: aconseguir eliminar les desigualtats que s’han accentuat amb la Covid19, possibilitant que les famílies amb més dificultats econòmiques pogueren accedir a les classes de reforç; i també que les acadèmies locals pogueren seguir amb el seu treball perdent el nombre més baix de l’alumnat possible.
Escoles obertes a la diversió: 1.312 participants
El programa d’activitats lúdic-esportives en els patis dels col·legis públics s’ha anomenat ‘Escoles obertes a la diversió’. En total van tindre 1.312 participants: 351 en Horta Major, 209 en Miguel Hernández, 389 en Sant Vicent i 363 en El Romeral. Han sigut activitats obertes a tota la infància de la ciutat dutes a terme per les mateixes empreses encarregades de les activitats extraescolars dels centres educatius públics perquè es buscava un doble objectiu: en primer lloc que els escolars pogueren seguir gaudint d’activitats; i en segon i no menys important, afavorir a les empreses locals i fer que no perderen el treball que ja tenien contractat i que a causa de la Covid19 l’hagueren perdut.
Les activitats van haver de parar a causa de les mesures sanitàries per evitar l’expansió de la Covid19 a la ciutat durant els mesos de gener i febrer. Aquest període va aprofitar per fer una sèrie de millores perquè hi hagués una major disponibilitat i poder arribar d’aquesta manera al màxim nombre d’escolars possibles. Per aquests motius les activitats dels divendres es van realitzar per a totes les edats, sense distinció, mentre que els dissabtes van obrir 2 col·legis al matí i 2 col·legis a la vesprada, fent en cadascun d’ells una activitat d’Infantil i una altra de Primària. Aquests centres van anar canviant en torn rotatori.
El passat dissabte 19 de juny va tindre lloc la cloenda amb activitats infantils al parc de la Zona Nord i una gala a l’Auditori Amando Blanquer amb la participació del Mago Hugo i les actuacions de grups de Kayfra+ i D*3.
Activitats culturals: tot l’alumnat des d’Infantil a 2n d’ESO
La tercera línia s’ha centrat en les activitats culturals, seguint el mateix doble objectiu: fer que els escolars puguen dur a terme a l’aula les activitats que hagueren fet amb l’eixida trimestral i reforçant als artistes i empreses de serveis locals. Es tracta d’activitats adaptades a cada època de l’any.
En Nadal van ser activitats centrades en el Nadal alcoià, per als cicles d’Educació Infantil i 1r i 2n cicle de Primària, que es van desenvolupar al llarg del mes de desembre en horari escolar. Des d’abril a juny se’n van realitzar activitats centrades en la Pasqua, les Festes de Moros i Cristians i la primavera alcoiana, per als cicles d’Educació Infantil, Primària i primer cicle de Secundària en horari escolar.
“Hem portat a terme un programa consensuat amb el màxim òrgan de participació de l’educació de la nostra ciutat que el Consell Escolar Municipal, que el va considerar el més idoni per eliminar les desigualtats i afavorir que tot l’alumnat d’Alcoi tingués les mateixes oportunitats educatives. Ha sigut molt important el reforç educatiu per a més de 200 joves. El programa també ha donat opcions d’oci saludable per als caps de setmana i activitats culturals i tot açò ajudant el mateix temps a empreses locals, tant acadèmies com empreses dedicades a l’oci o la cultura”, ha indicat el Regidor d’Educació, Jordi Silvestre.