El turisme a una zona com la província d’Alacant ha estat històricament lligat a les platges i el bon oratge de la costa. Una tendència promocional que s’ha dut a terme durant dècades i que ha deixat a les localitats de l’interior en un segon plànol em matèria turística respecte a la costa. L’efecte directe és que, durant dècades, l’interior alacantí no ha rebit fons de dinamització turística que hn retardat fins la segona dècada del segle XXI la concepció del turisme com a motor econòmic també per a les poblacions d’interior.
D’uns anys a aquesta part, eixa concepció ha variat substancialment per part de les adminstracions, que a dia de hui inverteixen en turisme i tenen en compte aquest sector com a un dels actors importants en l’economia de cada localitat. Tant que alguns ajuntaments, com el d’Onil -a la Foia de Castalla- treballen per a enllestir el seu propi Pla de Desenvolupament Turístic (PDT).
Aquesta figura vol recollir totes les estratègies a emprendre a la vila de les nines per a multiplicar la importància de turisme en l’economia tradicionalment industrial de la localitat. A hores d’ara, Onil es considera destinació d’excursionisme, que no atrau turistes a pernoctar i fer una major despesa, cosa que ara es vol canviar. Però primer, el Consistori vo enllestir una fulla de ruta per a millorar l’eficàcia i competitivitat del sector a la població. Posterioment, es crearà un grup de treball amb tots els actors implicats -tant públics com privats- per a desenvolupar el PDT.
Tot açò a una una localitat que va obrir la seua Tourist Infor en 2010 i que té diverses superfícies expositives, a banda d’un elevat valor natural i múltiples sendes de muntanya. El principal museu, el de la nina, ha rebut més de 64.000 visites en la darrera dècada, amb xifres que han superat els 10.000 visitants anuals durant els darrers exercicis, fins l’arribada de la pandèmia de la Covid19.