El Plenari de l’Ajuntament d’Alcoi ha aprovat aquest dimarts 29 de desembre i sense cap vot en contra el seu Ordenança de Circulació. El document definirà -entre altres- la normativa específica per a la circulació en bicicletes, vehicles de mobilitat personal i patinets sense motor; també la velocitat màxima permesa a la ciutat i un nou sistema en el cas de les multes que beneficiarà a la ciutadania i definirà perfectament cada situació sense deixar-la a criteri de la Policia. Es tracta d’un document en el qual s’ha treballat des de fa temps. Durant tot el procés, la Direcció General de Trànsit (DGT) ha anat variant i creant noves normatives respecte a les bicicletes, Vehicles de Mobilitat Personal (VMP) i patinets que s’han inclòs en la normativa local.
Bibicletes, patinets i VMP
Respecte a la circulació d’aquests vehicles, l’ordenança determina que s’ha de circular amb ells pels carrils bici sempre que existisquen. En cas de no haver-hi, la circulació s’haurà de realitzar per la calçada, no podent anar per la vorera llevat que siga un menor de 10 anys acompanyat per una persona responsable. Quan una persona amb bicicleta haja d’accedir a la vorera, ho ha de fer descendint de la bicicleta i transitant amb aquesta a mà fins a la seua destinació o lloc d’estacionament, de manera que ha d’actuar, amb caràcter general, com a vianant. També s’especifiquen les velocitats màximes permeses i que el casc és obligatori. L’ordenança també contempla que es puga circular amb aquesta mena de vehicles pels carrers per als vianants amb restriccions de velocitat i donant prioritat sempre al vianant.
Velocitat màxima
Una de les principals novetats de l’ordenança és la velocitat màxima permesa als carrers. La intenció del govern de pacificar la velocitat dels vehicles no ha tingut objeccions per part de l’oposició. Quan entre en vigor el document, en tots els carrers en el qual hi haja un únic carril per sentit de la marxa, el màxim permés passarà a ser de 30km/h. Es tracta d’una mesura que reduirà la velocitat en el 60% dels carrers d’Alcoi. En la resta, és a dir, als carrers amb dos carrils o més per sentit de marxa, seguirà com a norma general els 50km/h. L’ordenança també regula la velocitat màxima en els carrils bicis, voreres bici, etc…
Nou sistema de gestió de multes
Les novetats quant a les multes tenen una doble vessant: d’una banda, s’ha arribat a un acord amb el SUMA per a la gestió de les multes. Per a portar-ho a terme es va pendre en consideració un document marc sobre les sancions del SUMA, que és molt més específic que l’actual -és a dir, fins al moment moltes de les decisions que deixaven a criteri de la Policia la gravetat de la sanció-. Ara el document treballat per part dels tècnics defineix clarament totes les sancions, indicant que és lleu, greu o molt greu. Amb el nou sistema es realitzarà també una foto de la infracció. Tot això possibilitarà, d’una banda, que siga més fàcil realitzar un recurs, ja que es basarà en una norma concreta i molt especificada; i per una altra facilitarà el pagament no sols a les persones d’Alcoi sinó a les de la resta del territori perquè es realitza a través de SUMA.
Aquest sistema eliminarà els problemes que existeixen actualment per a cobrar les multes als vehicles registrats fora de la ciutat, que eren sancionats, però en la majoria dels casos no pagaven. Amb aquesta nova gestió es passa a treballar del cens local de vehicles a la base nacional que posseeix el SUMA, ja que treballa amb la base de dades de la Guàrdia Civil, per tant es podran notificar les sancions a qualsevol vehicle, no sols als d’Alcoi.
Tramitació
Després de treballar-lo, el document va ser entregat a tots els grups polítics amb representació en el Consistori perquè realitzaren les seues aportacions. En una posterior reunió, els tècnics van explicar que mesures s’incorporaven i quins no, argumentant els motius d’aquestes decisions tècniques. El següent pas va ser l’aprovació en la Comissió de Governança per a passar després al Ple Municipal, on també es va aprovar en el mes d’octubre passat per a seguir amb la tramitació i l’exposició pública. Aquest dimarts, després de resoldre les al·legacions, s’ha aprovat de manera definitiva sense cap vot en contra.
“Hem d’estar molt contents d’aquesta ordenança. La ciutat tindrà un document que especifica clarament els drets i les obligacions tant dels conductors de qualsevol mena de vehicle com dels vianants. Vull agrair l’esforç tant dels tècnics municipals com de tots els grups polítics que han dut a terme un treball molt important per a tirar avant una ordenança consensuada i molt completa”, ha destacat l’edil de Seguretat, Raül Llopis.
“També vull destacar que l’ordenança busca la seguretat de la ciutadania. Un exemple el tenim amb l’obligatorietat del casc a la ciutat, per prudència i seguretat. Es tracta d’una ordenança molt garantista amb la ciutadania, tenim un document per a totes les persones i que totes hauran de conéixer pel que realitzarem les campanyes i accions necessàries perquè així siga”, conclou, Llopis.