L’Institut Tecnològic de l’Producte Infantil i d’Oci (AIJU) està desenvolupant una aplicació de realitat virtual per la qual joves d’entre 16 a 30 anys amb discapacitat intel·lectual podran desenvolupar habilitats que fomentin la seva autonomia personal.
Per utilitzar l’aplicació, disponible a la Android Play Store, únicament seran necessàries unes ulleres-carcasses mitjançant les quals els usuaris podran veure un catàleg de vídeos explicatius en 360 graus. En ells aprendran diferents activitats com utilitzar un caixer automàtic, comprar un bitllet de transport públic, posar una rentadora o realitzar altres tasques de la llar.
En total, s’estima que més de 3.000 joves es podran beneficiar d’el projecte DTE (Disability Technology Education), co-finançat per la Comissió Europea, a través de el programa Erasmus+. Així mateix, AIJU està ultimant el desenvolupament d’aquesta eina d’educació no formal basada en l’ús de la tecnologia que permetrà a aquests joves aprendre a realitzar diferents activitats de la vida quotidiana.
El projecte s’està desenvolupant en col·laboració amb entitats de tres països diferents. A Espanya, AIJU com Institut Tecnològic de Recerca Infantil i Amicos, com a organització d’atenció a les persones amb discapacitat intel·lectual.
A Romania participa SC Psihoforworld, una entitat d’atenció psicològica a pares de nens amb discapacitat intel·lectual. I a Turquia Kozmos, Institut d’Educació Secundària de tecnologia que treballa per la integració de joves amb discapacitat.
Activitats grupals
Dins d’el projecte, s’han realitzat activitats amb tots els seus membres en les que s’ha presentat aquesta aplicació en un centre d’educació especial per a joves amb discapacitat intel·lectual a Galícia.
El gestor de el projecte en AIJU, Raúl Esteban, ha explicat que “estudiant a aquest col·lectiu vam veure que la seva vida autònoma està més limitada que la d’altres persones i els agraden molt les noves tecnologies. Pel que pensem en unir les dues facetes en aquesta aplicació, ja que l’objectiu de el projecte és fomentar entorns menys dependents”.
A més, està previst que un grup de persones d’entre 16 i 30 anys amb discapacitat intel·lectual teste l’aplicació de realitat augmentada durant el proper any en AIJU.