Recentment Ecologistes en Acció, organització de la qual forma part la Colla Ecologista La Carrasca d’Alcoi, ha presentat un nou informe sobre l’impacte en la qualitat de l’aire de la reducció del trànsit que s’ha prodüit durant el període de confinament a causa de la pandèmia de la COVID-19. L’informe analitza les dades oficials de diòxid de nitrogen (NO2) recollides en les estacions de mesurament de la contaminació de les 26 principals ciutats de l’Estat espanyol durant els mesos de març i abril de 2020 i les compara amb les dels mateixos dies dels deu anys anteriors; presenta per tant una foto fixa de la qualitat de l’aire urbà abans i després de la declaració de l’estat d’alarma i de les mesures de confinament, actualitzada a 30 d’abril.
La conclusió principal de l’informe és que en tots els llocs la reducció dràstica del trànsit s’ha traduït en una millora sense precedents de la qualitat de l’aire, amb uns nivells de contaminants que ara compleixen perfectament els límits legals i les recomanacions de l’Organització Mundial de la Salut (OMS). Els casos més espectaculars s’han produït al País Valencià, en concret a Alacant i a València, on el descens dels nivells de contaminació és d’un 72% de mitjana.
La Carrasca-Ecologistes en Acció, que fa un seguiment periòdic dels nivells de contaminació que es registren en l’estació de mesurament que la Generalitat té instal•lada a la Zona Nord, també ha volgut analitzar les variacions de la qualitat de l’aire d’Alcoi durant este període excepcional.
Per a esta comparació s’ha tingut en compte el diòxid de nitrogen (NO2), que és el contaminant típic que expulsen els tubs d’escapament dels automòbils, raó per la qual la seua evolució està lligada directament a les emissions del trànsit motoritzat, que n’és la font principal a les ciutats.
El diòxid de nitrogen provoca cada any a Espanya al voltant de 7.000 morts prematures, segons l’Institut de Salut Carlos III i l’Agència Europea de Medi Ambient. És un gas irritant que agreuja les malalties respiratòries i minva la resistència a les infeccions. De fet, diversos estudis estan relacionant un major risc de mortalitat per la malaltia COVID-19 amb la contaminació atmosfèrica.
L’anàlisi realitzada per La Carrasca-Ecologistes en Acció evidencia una clara millora de la qualitat de l’aire a Alcoi (encara que l’oratge plujós d’esta primavera també deu haver influït):
•els nivells de NO2 d’enguany, entre els dies 14 de març i 30 d’abril, han baixat quasi a la mitat dels de l’any passat (una reducció del 45%);
•la reducció de la contaminació per NO2, si es fa la comparació amb els valors mitjans del mateix període durant els 10 anys anteriors (de 2010 a 2019), és encara major: un 56% (d’11,03 a 4,85 µg/m3).
El col•lectiu ecologista també vol aclarir que els nivells de NO2 que es registren habitualment a Alcoi són molt inferiors als de les grans capitals i estan lluny dels límits legals i les que recomana l’OMS. No obstant això, també s’ha de tindre en compte que les dades pel que fa a este contaminant són bastant baixes perquè l’estació de control de la contaminació d’Alcoi no és una estació per al trànsit, sinó de fons urbà, que per això està situada en una àrea allunyada del pas dels vehicles; molt probablement els nivells serien molt superiors si estiguera localitzada a prop de vies com els carrers d’Entença, l’Alameda o Santa Rosa.
Per a La Carrasca-Ecologistes en Acció també haguera sigut interessant poder comparar els valors registrats de partícules fines en suspensió (PM2,5), tan petites que són 100% respirables i penetren en l’aparell respiratori i es depositen en els alvèols pulmonars, amb repercussions greus sobre la salut. Les investigacions científiques recents cada volta consideren les PM2,5 més periolloses per a la nostra salut, especialment per a la població infantil, ancians i persones amb afeccions respiratòries i cardíaques.
A pesar d’això i encara que a Alcoi sí que es superaven els nivells recomants per l’OMS per a les PM2,5, no és possible fer ara cap estudi de la seua evolució perquè la Conselleria de Medi Ambient, sense cap justificació, va deixar de mesurar-les l’any 2014.
La dramàtica situació creada per la COVID-19 corrobora allò que ha repetit insistentment Ecologistes en Acció i tota la comunitat científica: que la reducció del trànsit motoritzat a les ciutats té efectes clars en la disminució de la contaminació, cosa que suposa alhora una millora important de la salut pública.
Paradoxalment, l’eixida d’esta dura crisi podria comportar l’augment de la contaminació atmosfèrica per damunt dels nivells precedents. Per això, per a la desescalada en curs, cal mantindre bones pràctiques com la compra de proximitat, el teletreball voluntari, l’administració electrònica i, sobretot, la potenciació de la mobilitat activa a peu i amb bicicleta, cedint més espai per a estos mitjans, com ja estan fent diverses ciutats a l’Estat espanyol i a molts altres països.